Geen categorie

Streaming

‘Streaming is de toekomst van de sector’ – Nieuws – Data News.be

Digitalisering is in de entertainmentbranche niet meteen een nieuw begrip. Begin de jaren 80 lanceerden Philips en Sony de cd als digitaal alternatief voor de vinylplaat. Later zouden ook films en games op digitale dragers verschijnen, ter vervanging van analoge tapes. Het businessmodel bleef echter ongewijzigd, met de consument die de drager aankocht.

De komst van het internet zette dat model op de helling. Muziek, video en games waren plots gratis – zij het illegaal – via het internet beschikbaar, met een vrije val voor de verkoopcijfers als gevolg.

Henk Hoogendoorn: “Kijk, vroeger kocht je een game, je speelde het een tijdje en dan verdween de dvd in de kast. Vandaag komen er minder spellen op de markt, maar ze hebben wel een veel langere levensduur: dankzij het internet, de online uitbreidingen en de mogelijkheid om online te spelen via communities.”

De boekenmarkt bevindt zich aan het andere uiterste van het spectrum. Volgens de overkoepelende federatie voor het Vlaamse boekenvak Boek.be is de verkoop van e-books vandaag goed voor nog geen vier procent van de markt. Anders gezegd: de consument blijft grotendeels trouw aan de fysieke drager. In de relatief kleine markt voor Nederlandstalige boeken is piraterij bovendien nauwelijks een issue.

(…)

Dat staat in schril contrast met de muziekindustrie, waar de opkomst van kleine, gecomprimeerde digitale muziekfiles – mp3 op kop – in geen tijd voor een regelrechte aardverschuiving zorgde. In plaats van het digitale tijdperk te omarmen, deed de industrie in de eerste plaats verwoede pogingen om de online muziekpiraterij tegen te houden. Maar met de komst van Napster in 1999 en de iPod in 2001 was het hek helemaal van de dam. Pas in 2004 kwam er een commercieel levensvatbaar alternatief met de introductie van Apples muziekdownloaddienst iTunes.

 

Een goede tien jaar later volgden streamingdiensten als Apple Music, Deezer en Spotify. Het succes van die diensten bleek vaak samen te gaan met de bundels van telecomproviders waarin ze opdoken.

Met name in Nederland is Spotify zo uitgegroeid tot een succesnummer. “KPN lanceerde een abonnement voor mobiel internet, inclusief Spotify”, vertelt Olivier Maeterlinck. “Dat zorgde daar meteen voor een enorme groei.” Spotify is in Nederland naar schatting vijf keer groter dan bij ons. “En alles hangt aan elkaar. Wie een hit scoort, haalt daar in Nederland via Spotify meteen ook een pak meer inkomsten uit.”

 

Advertenties

Categorieën:Geen categorie

Getagd als:

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s