Geen categorie

Fantoomgeluk: media & aandacht

Herman Vuijsje, Fantoomgeluk – De Groene Amsterdammer

Mensen zijn altijd op zoek naar aandacht en belevenissen. Als er wat gebeurt, wil niemand dat missen. Alleen viel er vroeger minder te missen dan nu. Je wist niet wat je miste – letterlijk. Nu weet je álles wat je mist, dankzij de media. Denk aan de eerste keer dat je mag toetasten aan een zelfbedienings­buffet. Je blijft achter met een gevoel van oververzadiging én van een knagend tekort: heb je alles wel geproefd? Maar na een paar dagen kies je alleen wat je het lekkerst vindt.

De mogelijkheden die ons worden voorgeschoteld via de sociale media zijn oneindig veel uitgebreider. En het buffet verandert elke dag! De Belgische psychiater Dirk de Wachter ziet in de druk om toch maar niets te missen in een uitdijend universum van potentiële belevenissen een belangrijke bron van psychische problemen. Volgens hem leven we in een ‘borderline-­maatschappij’, een verhevigde versie van de diagnose die Elias al een halve eeuw geleden stelde.

Trope: aandacht

Schermafbeelding 2016-02-14 om 00.36.00

Advertenties

Categorieën:Geen categorie

Getagd als:

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s